Udany test Low-Density Supersonic Decelerator

NASA przeprowadziła 28 czerwca udany eksperyment Low-Density Supersonic Decelerator.

Eksperyment Low-Density Supersonic Decelerator (LDSD) to próba opracowania nowej technologii dla lądowników marsjańskich. Jak na razie systemy lądowania na Marsie korzystają z technologii powstałych w latach 70. XX wieku dla misji Viking 1 i Viking 2. LDSD ma na celu obniżenie masy osłony termicznej, która wciąż jest bardzo dużą częścią całkowitej masy sprzętu misji marsjańskiej. Redukcja masy osłony pozwoliłaby na zwiększenie masy użytecznej, dostarczonej na powierzchnię Czerownej Planety, w tym aparatury naukowej.

Test LDSD rozpoczął się 28 czerwca o 20:45 CEST. Na początku nastąpiło wyniesienie eksperymentalnego zestawu osłony termicznej oraz małego silnika rakietowego za pomocą balonu stratosferycznego na wysokość ponad 36,5 km. Start balonu nastąpił z należącego do amerykańskiej marynarki Pacific Missile Range Facility na Hawajach.

Po osiągnięciu zakładanej wysokości, o 23:05 CEST, nastąpiło odrzucenie balonu i włączenie silnika LDSD, który wyniósł eksperyment na wysokość ponad 50 km, przekraczając prędkość 3,5 Mach. Po osiągnięciu zakładanej wysokości nastąpiło uwolnienie LDSD oraz rozwinięcie pompowanej osłony termicznej o nazwie Supersonic Inflatable Aerodynamic Decelerator (SIAD). Następnie doszło do otwarcia spadochronu i wodowania, które nastąpiło o 23:35 CEST. LDSD oraz „czarna skrzynka” tego eksperymentu zostały podjęte kilka godzin po wodowaniu.

Pierwsza analiza sugeruje, że eksperyment LDSD zakończył się sukcesem. NASA otrzymała bardzo dużą ilość danych, które wg wstępnych analiz są zbieżne z symulacjami komputerowymi. Wszystkie zakładane cele eksperymentu zostały osiągnięte.

Był to pierwszy z trzech eksperymentów LDSD. Dwa kolejne powinny zostać przeprowadzone do końca przyszłego roku. Jeśli te testy również zakończą się powodzeniem, jest możliwe, że do pierwszego użycia osłony termicznej bazującej na LDSD podczas lądowania na Marsie dojdzie już pod koniec tej dekady.

(NASA, SpaceRef, PA)