Kosmicznemu teleskopowi Kepler udało się odkryć egzoplanetę, najbardziej z dotychczas poznanych, podobną do Ziemi.

Kosmiczny teleskop Kepler odpowiedzialny jest za prawdziwą rewolucję w naszym postrzeganiu Wszechświata. Dzięki niemu wiemy już, że Wszechświat jest wręcz “wypełniony” planetami pozasłonecznymi, zarówno dużymi gazowymi gigantami, jak i małymi skalistymi obiektami wielkości Ziemi.

Porównanie parametrów różnych egzoplanet względem Ziemi / Credit: NASA

To właśnie wśród małych egzoplanet poszukujemy tej, która zasługuje na miano “drugiej Ziemi”. Do 2015 roku nie odkryto jeszcze takiego obiektu, który znacząco przypominałby naszą planetę. W lipcu tego roku NASA poinformowała o istnieniu obiektu, który można nazwać “większym i starszym kuzynem Ziemi”. Obiekt otrzymał nazwę Kepler-452b. Ze wszystkich, prawie 2000 znanych egzoplanet, to właśnie Kepler-452b najbardziej przypomina Ziemię.

Kepler-452b jest około 60% większy od Ziemi. Jest to zatem przedstawiciel planet typu “super-Ziemia”. Ta egzoplaneta krąży wokół gwiazdy bardzo podobnej do naszego Słońca (typ G2) z czasem obiegu około 385 dni, w średniej odległości 1,05 jednostki astronomicznej. Są to parametry orbitalne bardzo podobne do naszej Ziemi (365 dni, 1 j. a.).

Porównanie orbit Ziemi, Keplera-452 b i Keplera-186 f (innej egzoplanety w ekosferze, ale krążącej wokół słabej gwiazdy) / Credits - NASA/JPL-CalTech/R. Hurt

Porównanie orbit Ziemi, Keplera-452 b i Keplera-186 f (innej egzoplanety w ekosferze, ale krążącej wokół słabej gwiazdy) / Credit: NASA/JPL-CalTech/R. Hurt

Gwiazda układu Kepler-452, a tym samym Kepler-452b, są około 1,5 miliarda lat starsze od naszego Układu Słonecznego. Gwiazda Kepler-452 emituje nieco więcej energii od naszego Słońca. Oznacza to, że Kepler-452b krąży w ekosferze swej gwiazdy, prawdopodobnie nieco bliżej wewnętrznej (gorącej) krawędzi tej strefy w porównaniu z Ziemią.

W czym Kepler-452b różni się od Ziemi? Wyliczenia sugerują, że otrzymuje około 10% więcej energii od swej gwiazdy niż Ziemia. Egzoplaneta jest prawdopodobnie skalistym obiektem, około 5 razy masywniejszym od naszej planety. Oznaczać to może obecność grubszej atmosfery i/lub także grubszej warstwy wody, być może w postaci głębokich oceanów. W aktualnym położeniu, względem krawędzi ekosfery, na Keplerze-452b może występować bardzo silny efekt cieplarniany. Możliwe jest także, że gruba atmosfera i wysokie albedo (od grubej powłoki chmur) ograniczają ten efekt cieplarniany.

Grafika przedstwiająca małą oceaniczną egzoplanetę z niewielką ilością chmur / Credits - K. Kanawka, Kosmonauta.net

Grafika przedstawiająca małą oceaniczną egzoplanetę z niewielką ilością chmur / Credit: K. Kanawka, Kosmonauta.net

Warto tu zaznaczyć, że ekosfera wokół gwiazd podobnych do Słońca zmienia swój zakres wraz z postępującym wiekiem gwiazdy. Z czasem gwiazdy takie jak Słońce emitują coraz więcej energii, co powoduje, że ekosfera się przesuwa dalej od tych gwiazd. Kepler-452b przez poprzednie sześć miliardów lat znajdował się “bezpiecznie” wewnątrz ekosfery swej gwiazdy – dziś jest dość blisko jej wewnętrznej krawędzi*.

W przeszłości Kepler-452b z pewnością znajdował się wystarczająco daleko od krawędzi ekosfery przez wystarczająco długi okres czasu, by sprzyjało to powstaniu i rozwoju życia. Czy tak się stało? W tej chwili naukowcy mogą jedynie spekulować. Jest jednak możliwe, że ta egzoplaneta jest oceanicznym światem w całości pokrytym grubym oceanem, wewnątrz którego powstało i nadal utrzymuje się życie. Być może bardziej zaawansowane niż tylko proste bakterie.

Zmiana pozycji Ziemi i Keplera-452 b względem ekosfery w czasie / Credit: NASA.gov Video

Ze wszystkich (w tej chwili) odkrytych egzoplanet z misji Kepler, zarówno już potwierdzonych jak i tych czekających na potwierdzenie istnienia, Kepler-452b najbardziej przypomina Ziemię. Nie jest to jednak pełne podobieństwo, głównie z uwagi na masę/wielkość i wiek Keplera-452b. Z tych względów Keplera-452b lepiej nazywać “starszym i większym kuzynem Ziemi”.

Wszystkie znane małe egzoplanety, krążące w ekosferach swych gwiazd - stan na lipiec 2015 / Credits - NASA/JPL-CalTech/R. Hurt

Wszystkie znane małe egzoplanety, krążące w ekosferach swych gwiazd – stan na lipiec 2015 / Credits – NASA/JPL-CalTech/R. Hurt

Obecne technologie nie są w stanie dostarczyć nam dalszych informacji o Keplerze-452 b. Jednakże kolejne generacje naziemnych i kosmicznych teleskopów powinny być w stanie lepiej określić właściwości tej egzoplanety.

Aktualnie znamy 12 egzoplanet, na których teoretycznie może utrzymać się woda i może powstać życie. 11 z tych planet pozasłonecznych krąży wokół małych i słabych gwiazd typu K i M. Jedynym wyjątkiem jest Kepler-452b, który krąży wokół gwiazdy typu G.

Układ Kepler-452b znajduje się około 1400 lat świetlnych od Ziemi. Jak na razie żadne sygnały radiowe wytworzone przez człowieka z naszej planety nie dotarły tak daleko. Tymczasem z pewnością, Kepler-452 będzie niejednokrotnie obserwowany i nasłuchiwany w ramach różnych projektów, takich jak SETI.

* Mowa tutaj o tzw. “konserwatywnej” definicji ekosfery – w ostatnich latach powstało kilka innych definicji, które biorą pod uwagę m.in. wielkość egzoplanety, jej skład atmosferyczny, aktywność wulkaniczną i obecność wody. W bardziej “optymistycznym” wariancie tej definicji, Kepler-452 b (oraz Ziemia) znajdować się jeszcze będą przez miliardy lat wewnątrz ekosfer swych gwiazd.

1. Nie chcę być złym prorokiem, ale bardzo podobnie swego czasu pisano o… Wenus… dopóki nie poleciała tam sonda kosmiczna i okazało się, że zamiast tropikalnego raju jest piekło napędzane galopującym “efektem cieplarnianym”… Tak więc ja byłbym mocno ostrożny w prognozach…

2. Mateusz Żyła on

“Do 2015 roku nie odkryto jeszcze takiego obiektu, który przypominałby bardzo naszą planetę. W lipcu tego roku NASA poinformowała o istnieniu obiektu, który można nazwać “większym i starszym kuzynem Ziemi”. Obiekt otrzymał nazwę Kepler-452b. Ze wszystkich, prawie 2000 znanych egzoplanet, to właśnie Kepler-452b najbardziej przypomina Ziemię.”

No, chyba nie do końca tak jest. Kepler-452b dostaje w indeksie ESI 0,83 według najnowszych wyliczeń i jest na czwartym miejscu spośród znanych nam egzoplanet. Bez wątpienia układ planetarny Keplera 452 z położeniem planety, okresem jej obiegu wokół gwaizdy i samym typem gwiazdy do złudzenia przypomina nasz układ i położenie Ziemi. Ale sama planeta nie jest pierwszą podobną do Ziemii…

3. Niemal ideał! 🙂 Szkoda, że tak daleko… To zapewne planeta wykryta jeszcze podczas podstawowej misji teleskopu. Czy coś wiadomo na temat ewentualnych odkryć po awarii drugiego koła?