Tajemnicza góra na Ceres

Należąca do NASA amerykańska sonda kosmiczna Dawn przesłała bardzo dokładne zdjęcie niewielkiego fragmentu południowej półkuli planety karłowatej Ceres, na którym można dostrzec stożkowatą górę o wysokości ok. 6 km.

Od kilku miesięcy sonda Dawn, badająca obecnie planetę karłowatą Ceres, przesyła regularnie zdjęcia tego globu. Wspomniane ujęcie zostało wykonane 19 sierpnia z odległości ok. 1470 kilometrów w rozdzielczości 140 metrów na piksel. Obejmuje ono niespełna 1% całej powierzchni Ceres.

Sfotografowane wzniesienie wzbudza spore poruszenie zarówno w świecie naukowym, jak i pośród miłośników misji. Jest także szeroko komentowane na Polskim Forum Astronautycznym. To jeden z najwyższych tworów powierzchniowych na Ceres, o wysokości porównywalnej do amerykańskiej góry McKinley na Alasce.

Góra jest samotna oraz, co jest dość nietypowe, posiada wyraźne krawędzie odcinające ją od otoczenia. Naukowcy będą starali się zrozumieć jak powstała w toku dalszych obserwacji.

Misja Dawn rozpoczęła się w 2007 r. Jej pierwszym celem była planetoida Westa, natomiast od stycznia br. zaczęła badania Ceres. 6 marca 2015 roku sonda weszła na bliską orbitę wokół tej planety karłowatej. W październiku sonda ponownie obniży swoją orbitę. Naukowcy mają nadzieję, że uda im się uzyskać bardziej szczegółowe dane oraz rozwiązać zagadkę tajemniczego wzgórza oraz białych plam w kraterze Occator.

Źródlo: NASA