Szczegóły nowego chińskiego statku załogowego

W chińskiej prasie naukowej pojawiły się informacje o testach nowego chińskiego statku załogowego.

Chiny są jednym z 3 krajów na świecie, po Rosji i USA, mających możliwość samodzielnego wyniesienia człowieka na orbitę okołoziemską. Do tej pory używały do tego statków Shenzhou, konstrukcyjnie zbliżonych do radzieckich i rosyjskich statków Sojuz. Mają one masę około 8 Mg, w tym 3 Mg przypada na przedział napędowy/serwisowy, 1,5 Mg na przedział orbitalny, i 3,2 Mg na moduł dowodzenia/powrotny. W latach 1999-2013 odbyło się 10 misji statków Shenzhou, w tym 5 załogowych. Dwie kolejne zaplanowano na lata 2016/2017

Schemat statku kosmicznego Shenzhou (misje 8, 9 i 10) / Credit: BWFrank, Craigboy / License: CC-BY-SA 3.0

Podobnie jak USA, Chiny mają jednak plany i ambicje wyjścia poza niską orbitę okołoziemską (LEO). Do tego będzie potrzebny nowy pojazd załogowy. O pracach nad takim statkiem prowadzonych w Chinach wiadomo już od jakiegoś czasu. Prowadzone są co najmniej od 2013 roku. Wstępne informacje mówiły o konstrukcji podobnej do amerykańskiego statku Orion. Informacje z chińskich czasopism naukowych potwierdzają to. Opisano w nich testy wibracyjne przeprowadzone na cyfrowym modelu statku przez Pekiński Instytut Inżynierii Środowiskowej Statków Kosmicznych, a także wstępne analizy nad załogową misją na Marsa i asteroidę.

Nowy chiński statek załogowy ma być dostosowany do przeprowadzenia załogowych i bezzałogowych (towarowych) misji księżycowych, w tym obsługi bazy księżycowej, misji na asteroidy, i w końcu misji na Marsa.

Statek będzie składał się z kapsuły powrotnej, cylindrycznego orbitalnego przedziału załogowego (z systemem dokowania), i modułu serwisowego/napędowego.

Dwa warianty nowego chińskiego załogowego statku kosmicznego / Credit: Pekiński Instytut Inżynierii Środowiskowej Statków Kosmicznych

Statek ma powstać w dwóch wariantach: 14-tonowym (misje LEO, na asteroidy i Marsa) i 20-tonowym (misje księżycowe). Będzie mieścił od 2-6 osób, również w różnych kombinacjach załogowo-towarowych. Ma być dostosowany do wchodzenia w atmosferę z II prędkością kosmiczną. Lot autonomiczny będzie mógł trwać co najmniej 21 dób. Czas trwania misji do 2 lat. Statek ma być wyposażony w niezależną wieżę z silnikami ucieczkowymi w przypadku przerwania statku. Będzie mógł lądować zarówno na morzu jak i na lądzie. Zasilanie pochodzić będzie z ogniw fotowoltanicznych.

Kapsuła powrotna nowego statku będzie się składała z 3 głównych elementów: (1) głównej, cylindrycznej przestrzeni załogowej, (2) zasobnika ze spadochronami hamującymi, antenami GNSS oraz innym wyposażeniem potrzebnym przy lądowaniu, (3) osłony termicznej, kryjącej również poduszki powietrzne niezbędne do lądowania na ziemi.

Kapsuła nowego chińskiego statku kosmicznego / Credit: Pekiński Instytut Inżynierii Środowiskowej Statków Kosmicznych

Osobną sprawą, prócz nowego pojazdu, jest rakieta nośna. Chiny posiadają na razie tylko jedną rakietą załogową, Chang Zheng (Długi Marsz) 2F, obsługującą statku Shenzhou. Do wynoszenia nowego statku mają zostać dostosowane nowe rakiety, Chang Zheng 5 i 7. Pierwsza będzie miała wynosić statek w wariancie 14-tonowym, a druga, w wariancie 20-tonowym.

• Hubert Bartkowiak on