Kosmonauta.net

IAC 2013 GLAC 2014

Śr04232014

Zaktualizowano01:44:12 PM

Back Jesteś tutaj: Start

Warning: getimagesize(/images/stories_2010/zalogowe/ISS/kibo_ef_2.jpg) [function.getimagesize]: failed to open stream: No such file or directory in /home/kosmonau/public_html/kosmonauta.net/plugins/content/smartresizer/smartresizer.php on line 468

Warning: getimagesize(/images/stories_2010/zalogowe/ISS/kibo_ef_1.jpg) [function.getimagesize]: failed to open stream: No such file or directory in /home/kosmonau/public_html/kosmonauta.net/plugins/content/smartresizer/smartresizer.php on line 468

Artykuły

Dokument JAXA o Kibo Exposed Facilty

Exposed Facility japońskiego modułu Kibo / Credits - NASA Japońska agencja kosmiczna JAXA opublikowała znakomity dokument o platformie badawczej Kibo Exposed Facility. Dokument można ściągnąć ze strony JAXA.

Japoński moduł Kibo składa się z czterech podstawowych komponentów:

• Modułu głównego ciśnieniowego (Pressurised Module - PM).
  • Modułu logistycznego (Experiment Logistics Module - ELM).
  • Platformy badawczej, wystawionej na zewnętrzne warunki niskiej orbity wokółziemskiej (Exposed Facility - EF).
  • Oraz ramienia robotycznego (JEMRMS), służącego do przemieszczania ładunków i eksperymentów na EF oraz przez specjalny właz do PM.

Platforma EF jest miejscem dla eksperymentów i instrumentów pomiarowych. Na nich instalowane są eksperymenty wystawione na warunki panujące na niskiej orbicie wokółziemskiej (czyli obecność różnych jonów, np tlenu z ziemskiej atmosfery, warunki mikrograwitacji, wyższy poziom promieniowania UV, duże różnice temperaturowe pomiędzy dzienną i nocną stroną orbity) a także instrumenty (np detektory promieniowania UV).

JAXA wciąż poszukuje nowych ładunków, które będzie mogła w perspektywie kilku lat zainstalować na EF. Między innymi temu służy ten dokument, który opisuje wymagania stawiane co do sprzętu, warunki na jakie będzie wystawiony oraz pole widzenia, jakie dane stanowisko może oferować zainstalowanemu ładunkowi.

Ten dokument można potraktować jako zestaw informacji wstępnych na temat platformy EF a także jako wstęp do ewentualnego projektowania eksperymentu/ładunku. Jest także możliwe, że JAXA chce w ten sposób zwrócić uwagę na możliwości tej platformy - w tej chwili nie wszystkie stanowiska są obsadzone i jest możliwe, że przez najbliższe kilka lat taka sytuacja będzie mieć miejsce.

Dokument jest dostępny do ściągnięcia na stronach JAXA (PDF).

Warto tutaj dodać, że instrument JEM-EUSO zostanie zainstalowany na Exposed Facility w 2015 roku. W budowie JEM-EUSO uczestniczy Polska.

(JAXA)